piñatapiñata

Ibland snurrar det lite innan man träffar rätt.

genusakuten

Publicerad 2010-12-16 11:58:08 i Allmänt,


Jag gillar verkligen Per Sinding Larsen och hans PSL-blogg på svts hemsida. MEN när han intervjuade Glasvegas nya, svenska, trummis (Detta är förövrigt hur coolt som helst, jag önskar att det var jag!) så gör han bort sig något. (Har kortat ner den lite)

"Jonna Löfgren är ny trummis i Glasvegas. PSL kan idag berätta att den hyllade skottska orkestern anlitat en 23-årig batterist från Boden. Gruppen släpper ett nytt album i vår och beger sig samtidigt ut på en turné som kan nå Sverige inom det närmsta halvåret.

P: När kommer ni till Sverige då?
J:
Ja, kanske under det första halvåret, men det är inget bestämt. Allt ändras hela tiden.

P: Har du träffat Caroline som spelade trummor i Glasvegas tidigare?
J:
Nej, henne har jag inte träffat.

(Fram till hit är allt lugnt, men sen kommer det..)

P: Har dom någon idé om varför det ska vara en kvinna bakom hihaten?
J:
Jag har hört att det var Rab som hade sagt en dag att han ville ha en svensk kvinnlig trummis. Och då dök jag upp.

P: Tack för samtalet, Jonna! Och lycka till!
J:
Tack så jättemycket!"


Skulle Per ha frågat Robyn
"Har du någon speciell idé om varför det ska vara två män bakom virveltrummorna?"

Han menade säkert inte något nedsättande alls med det. Vilket gör att det blir ett ännu tydligare exempel på hur omedvetna många är om att man bemöter män och kvinnor olika, just på grund av deras kön. Så fort man ska specifiera varför det är en "kvinna" med, så befäster man att det här inte riktigt är en plats för en kvinna, det är inte normalt. Hon gör någonting ovanligt och, kanske, lite onaturligt? 

Det ska inte spela någon roll vem det är som sitter på den där pallen! Det är en MÄNNISKA! Inte ett könsorgan..

Ajabaja säger genusmamma! Läs på din queerteori Per!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessica

Lindyhoppande klänningsnörd med passion för trevliga saker som feminism, miljö, musik, retro/vintage och kultur. Läser till en kandidatexamen i Globala Studier i staden jag kommit att älska - Göteborg. Här skriver jag om stort och smått, argt och glatt. När andan faller på.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela