piñatapiñata

Ibland snurrar det lite innan man träffar rätt.

varnar känsliga läsare, helt seriöst

Publicerad 2011-02-23 00:01:46 i Allmänt,

Ikväll var en djävulskt tung kväll. Jag och Sanna stod med Alternativ Handel på House of Win-Win. De hade Doc Lounge ikväll(visar dokumentärfilm varje tisdag) och filmen Blood in the mobile visades.
Den handlar om mineralutvinning i Kongo. Mineraler som sedan går till våra mobiler och övriga elektronikprodukter. Mineraler som bär konflikter i sitt namn. Mineraler vars vinster går in i ett blodigt krig som dödat över 5 miljoner människor de senaste 15 åren. Ett krig där över 300.000 kvinnor våldtagits.

Ett krig som stöttas av de pengar vi lägger på disken på Elgiganten.

I filmen berättar en man om en kvinna han träffat tidigare samma dag. Hon hade blivit våldtagen tre gånger av soldater. Först dödade de hennes man framför ögonen på henne. Sen skar de honom i delar. Sen tvingade soldaterna henne att pussla ihop delarna av hennes döda man igen. Sen tvingade de henne att lägga sig på delarna av sin döda mans kropp. Därefter våldtog de henne, hennes mans döda kropp. Sen frågade soldaterna om hon tuggat tuggummi någon gång. Hon svarade ja. Därefter skar de av en bit av hennes mans penis och tvingade henne att tugga på det som det vore tuggummi. Sen våldtog de henne igen.

Det är det värsta jag hört i hela mitt liv.
Jag är skakad i grunden. I mitt innersta.

DET.FÅR.FAN.INTE.GÅ.TILL.SÅ.HÄR!

Det är dags att inse att vi är en del av detta. Våra pengar går in i dessa soldaters kroppar och föder dem med gevär och makt. Vi måste fråga oss själva huruvida vi verkligen kan fortsätta konsumera som vi gör? Det är inte vårt fel att Nokia köper konfliktmineraler. Men vi kan fan kräva att de slutar med det!

Och det viktigaste av allt!

Vi behöver inte köpa nya telefoner bara för att de är snygga eller för att "hänga med i trenderna".
Vi KAN inte göra det.

Solidaritet för fan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessica

Lindyhoppande klänningsnörd med passion för trevliga saker som feminism, miljö, musik, retro/vintage och kultur. Läser till en kandidatexamen i Globala Studier i staden jag kommit att älska - Göteborg. Här skriver jag om stort och smått, argt och glatt. När andan faller på.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela