piñatapiñata

Ibland snurrar det lite innan man träffar rätt.

Skolgång

Publicerad 2013-01-21 03:55:52 i Allmänt,

Jag befinner mig nu två veckor in på terminen här på Dalhousie University. Jag tänkte att jag skulle berätta lite om själva skolgången. Det är ju ändå trots allt främst därför som jag är här. Och skolan...ja den är svår, men väldigt bra. Framförallt är det mycket. Jag läser fyra kurser samtidigt och en av dem har dessutom en tillhörande tutorial varje vecka vilket gör att arbetsbördan motsvarar fem kurser totalt. Det är väldigt annorlunda mot hemma i Sverige där vi läser en kurs i taget. På ett sätt är det spännande eftersom det är en utmaning. Jag går igång lite på det och känner mig motiverad. Lärarna ställer krav och det gör att jag har något som driver mig. Här är dessutom ”attendance” en stor del av betyget. Det innebär att man måste vara aktiv på lektionerna alternativt i diskussionsforum på Blackboard (läroplattformen på nätet). Man kan inte bara sitta av en termin och sen skriva en kick-ass tenta på slutet. Och för att kunna vara delaktig så måste man vara i fas med läsningen eftersom lärarna bygger föreläsningarna väldigt mycket på litteraturen.

Summa summarum: Jag hänger mycket på biblioteket dessa dagar. Och trivs väldigt bra med det. Jag insåg idag att jag rent av tycker det är väldigt mysigt. Biblioteket i sig är en stor betongkloss utan fönster men man kan köpa en hejdundrans Chocolate Chai Latte och vem behöver dagsljus när man kan få det bästa av två världar serverat i en kopp? Det har dock varit lite obalans mellan stimulansen av hjärnan och stimulansen av kroppen. Kroppen sitter ju mest ner om dagarna. Idag hade äntligen snön smält och det bjöds på några generösa plusgrader efter flera dagar med runt -15 så jag passade på att ge mig ut på en joggingtur. Första halvan var riktigt härlig. Jag kände mig full av energi och förträngde faktumet att jag faktiskt inte tränat (förutom lindyn) sen typ…i oktober? Plötsligt kom därför dunderhållet på (ett egentligen ganska väntat) besök i högersidan och jag fick lomma hemåt i makligare takt, lätt framåtlutandes. Men ändå – jag tog mig ut och det var fantastiskt skönt att rasta kroppen lite.

Jag hade tänkt att jag skulle presentera kurserna som jag läser här lite snabbt, men eftersom min dator verkar hålla på att brinna upp (dålig fläkt..) så tror jag att jag får ta det en annan dag. Lägger mig och lyssnar på Jens Lekmans nya skiva istället. Kram på er!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessica

Lindyhoppande klänningsnörd med passion för trevliga saker som feminism, miljö, musik, retro/vintage och kultur. Läser till en kandidatexamen i Globala Studier i staden jag kommit att älska - Göteborg. Här skriver jag om stort och smått, argt och glatt. När andan faller på.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela