piñatapiñata

Ibland snurrar det lite innan man träffar rätt.

2010 - sing one for me

Publicerad 2011-01-01 14:21:49 i Allmänt,

Hur sammanfattar man ett år? Jag tänkte en hel del på det igår när jag skulle skriva mitt nyårsinlägg. Hur sammanfattar man allt som hänt utan att gräva ner sig, bli sentimental eller bara rabbla händelser? Plötsligt insåg jag hur självklart det var. Att det var genom musiken.

För bilder säger mer än tusen ord – men låtar tar en tillbaks till där och då, direkt.

I bilden sitter minnet. I låten sitter känslan. Rakt i hjärtat.

Så jag ger er min låtlista för 2010. Det här är ingen årsbästalista. Det är mitt liv, mitt 2010, i låtform. Det är gammalt och nytt, högt och lågt.. I vissa göms det skratt och i vissa göms det tårar. Det finns inget bra och dåligt – det finns bara starka minnen och känslor, som fångats i dessa ackord och texter, och som alltid kommer sitta kvar och väckas till liv varje gång jag lyssnar på dem.

 

Som att trycka play på sitt hjärta

- 2010 -

Supremes – Stop! In the name of love

Iggy Pop – 1969

Anthony & the Johnssons – Fistful of love och Bird Guhl (och egentligen hela I’m a bird now-skivan)

Moto Boy – If only your bed could cry

Ebbot & Mattias Bärjed– Coming down cold

Detektivbyrån – Life/Universe

Kent – Utan dina andetag

Damien Rice – Cold Water

Chaka Khan – Through the fire

The Knife – Pass this on

Lisa Nilsson - Vem

Timbuktu – Alla vill till himmelen men ingen vill dö

Moto Boy – Night time is my time

Cindy Lauper – Girls just wanna have fun

Broder Daniel – Work

Sigur Ros – Illgresi

Rage Against the Machine – Killing in the name of

Dr. Bombay – My sitar

Kalle Moreaus – Underbart

The Very Best – Warm heart of Africa

David Bowie – Oh! You pretty things

Joe Cocker – With a little help from my friends

Theresa Andersson – Hi-Low

Patti Smith – The Jackson Song

Kraja – Uti Mitt Hjärta

Sigur Ros – Sigur 2 (Untitled)

Björk – Generous Palmstroke

Broder Daniel – No time for us (Acoustic)

Säkert - Loneliness if better when you’re not alone

Robyn – Hang with me

Robyn – Dancing on my own

Familjen – När planeterna stannat (bästa låten att köra bil till!)

Susanna – Hela Flower of Evil-skivan, men mest ”Forever”

Queens of the Stone Age – Never Say Never

Kristofer Åström – All lovers hell

Ane Brun – Changing of the seasons

Emil Jensen – Hör dåligt fattar trögt

Vampire Weekend – Holiday

Kings of Convenience – Boat Behind

Oscar Linnros – Från och med Du

Kapten Röd – Stjärnorna finns här

ASS – Wheels and Wings

Anna von Hausswolff – Track of time

Efterklang – Cutting Ice to Snow

Cat Power – Hela Jukebox-skivan, men mest “Silver Stallion”

Tako Lako – Hele

Lykke Li – Everybody but me

Lisa och Piu – Cinnamon Sea

Tom Waits – Saving all my love for you

The Tiny – Lithium

The Sonics – Have Love Will Travel

Andrew Bird – Glass Figurine

Balkan Beat Bow – Cha Cha

Analogik – Gypsie Doodle

Joni Mitchell – Stormy Weather

Black Sabbath - Changes

Dag för Dag – Wouldn’t You

Scarlett Johansson & Pete Yorn – Relator och I Am The Cosmos

Maria Serifovic – Molitva

Yeasayer – Ambling Alp

Lykke Li – Get Some

…och egentligen ALLT som Robyn spottat ur sig detta året.

 

 

Nu när jag tittar igenom listan tänker jag att det är en salig röra. Jag har lyssnat på massvis med andra saker 2010, men på något vis är det dessa bitar som fastnat. Som säger något.

Jag är inte alltid så säker på vad.

Men en sak vet jag. Och det är det är dags att skifta fokus på Spotify.

2011 ska jag lyssna mindre på ”Finstämt och fantastiskt”-mappen och betydligt mer på ”Fest!”.

Nu kör vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessica

Lindyhoppande klänningsnörd med passion för trevliga saker som feminism, miljö, musik, retro/vintage och kultur. Läser till en kandidatexamen i Globala Studier i staden jag kommit att älska - Göteborg. Här skriver jag om stort och smått, argt och glatt. När andan faller på.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela