piñatapiñata

Ibland snurrar det lite innan man träffar rätt.

Kemikaliekunskap 101

Publicerad 2013-10-21 00:25:05 i Allmänt,

Jag har länge tänkt på det här med plast och kemikalier. Har alltid haft en magkänsla som sagt att ”det här, det är inte bra”. Efter att jag såg Stefan Jarls dokumentär Underkastelsen för ett år sedan så tog den där magkänslan sig ett allt verkligare uttryck. Det var nämligen inte bara en gnagande känsla i min lilla mage. Det var ett reellt problem. Ett problem som jag tycker det pratas alldeles för lite om med tanke på dess konsekvenser.

Det är ju krångligt, det här med kemikalier. Jag tror att det är därför som locket ligger på. Det är svårt att förstå alla termer och namn. Men ikväll tittade jag på ett samtal mellan bloggaren Underbara Clara och Ulrica Dahl, chef för miljögifter på Naturskyddsföreningen. De lyckades göra kemikaliesörjan lite mer greppbar och tydlig. Samtidigt smög sig den där gnagande magkänslan på mig igen. Därför tänkte jag dela med mig av en snabbkurs i Kemikaliekunskap.  För det här är något vi alla måste agera på. Här kommer de tre viktigaste sakerna man borde veta.

Varför ska jag bry mig?

För att dessa ämnen är skadliga. Inte bara för naturen och djuren utan även för oss människor. Man misstänker att det ökande antalet människor som drabbas av folkhälsosjukdomar så som bland annat fetma, hjärt- och kärl sjukdomar och bokstavskombinationer är ett resultat av den ökande användningen av hormonstörande kemikalier. Man misstänker även att den sjunkande spermakvalitén hos män beror på detta. Många av dessa ämnen är cancerogena och hormonstörande. Forskarna vet heller ännu inte vad den så kallade cocktaileffekten får för konsekvenser, dvs vad vad som händer när alla dessa olika ämnen blandas och reagerar på varandra inuti våra kroppar.

Vilka ämnen rör det sig om?

De som man pratar mest om är ftalater, Bisfenol A och bromerade flamskyddsmedel.

Ftalater; används som mjukgörare i förpackningar och plastleksaker.

Bisfenol A; finns i leksaker, konservburkar, plastflaskor, plastförpackningar och kvitton.

Bromerade flamskyddsmedel; finns i leksaker,  skumgummimadrasser, elektronik och i tyg på soffor och sängar.Vissa flamskyddsmedel kopplas ihop med cancer och autism.  

 

Vad kan man göra för att undvika dessa?

- Undvik att köpa mat i konservburkar. De innehåller Bisfenol A som utsöndras direkt i den mat vi sedan äter.       Köp mat i tetra-förpackning  istället.

- Plastbanta köket. Skaffa en vattenkokare i metall. Byt ut stekspaden av plast till en av metall eller till redskap av trä. Se över alla redskap som används i kontakt med värme, eftersom det det gör att ämnena släpper i större grad. Undvik att micra saker i plastlådor.

- Har du barn så försök undvika plastleksaker, köp istället  leksaker i trä.

- Städa och vädra ofta. Då åker kemikalierna ut i luften (vilket iofs inte heller är bra..).

-  Undvik plastsaker som känns ”kletiga” på ytan, då är det ofta ftalater i.

-  Se över dina klädinköp. Köp gärna second hand eller ekologiskt. Tänk på att kläder från de stora kedjorna ofta behandlats med massa olika ämnen, t ex anti-mögelmedel, färgningskemikalier etc. Kläder måste till och med ofta hängas på vädring innan de kan hängas ut butiken eftersom de luktar så skarpt. Tvätta därför alla nya kläder innan du använder dem.

-  Säg nej till kvittot i affären.

-   Köp miljömärkt elektronik. Då slipper man flamskyddsmedel och miljögifter.

Se Underkastelsen. Var arg på företag som producerar sån här skit. Stötta dom som tillverkar ekologiskt och giftfritt. Gå med i Naturskyddsföreningen som driver kampanjer kring det här.

 

Tack för idag, slut för idag.

PS; för dom som vill läsa mer kan man kika här.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessica

Lindyhoppande klänningsnörd med passion för trevliga saker som feminism, miljö, musik, retro/vintage och kultur. Läser till en kandidatexamen i Globala Studier i staden jag kommit att älska - Göteborg. Här skriver jag om stort och smått, argt och glatt. När andan faller på.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela